Til arrangement

Stad

Time bibliotek - Storsalen

Time bibliotek /Bonnier forlag

De stjernekyndige fortel den sanne historia om Europas to mest berømte astronomar, som i 1769 legg ut på ei desperat reise frå Wien, gjennom hele Noreg - heilt til Vardø, for å observera Venus-passasjen, århundrets største astronomiske begivenheit. Den 9. november for nøyaktig 255 år sidan knuses skipet deira i Vardø havn, og de befinner seg isolerte i isødet: to vitskapsmenn, ein kongepuddel og den mislykka, men ambisiøse norske assistenten deira, Jens Borchgrevink.

Frå forlaget:

"Vetle skriver om sjalusi, kjærlighet og drømmen om suksess.
Han har som alltid gjort masse research: han skildrer et magisk Norge; Gudbrandsdalen, Trondheim, Nord-Norge. Samtidig som vitenskapsmennene står på et skyhøyt vitenskapelig nivå, er de redd for sjøormer, ville norske stammer og muligheten for å gå tom for rødvin. De må skyve vognene sine i søla over Dovre. Selv om Norge og nordmenn er svært forskjellige fra i dag, er likhetene påfallende. Veiene for 250 år siden er elendige, brenselsprisene firedoblet, Russland har akkurat gått inn i Polen og Norges styres av en livsfjern elite i hovedstaden som ikke skjønner vanlig folks behov. For å se Venus-passasjen den 3. juni 1769, er de berømte astronomene og den norske assistenten deres, avhengige av godt vær. Det er bare ett klassisk norsk problem: Vardø har 347 overskyete dager i året. Dessuten hater de hverandre. Akkurat dét er kanskje verst."

Det blir høve til å kjøpe boka etter arrangementet.

Tid: torsdag 14. desember kl. 19.00.
Stad: Storsalen
Foredraget er gratis.