A letter to the luminous deep

• Forsvinningar
  • Havet
  • Tvangslidingar
En vakker oppdagelse utenfor vinduet i hjemmet hennes under vann leder den tilbaketrukne E. til å begynne å korrespondere med akademikeren Henerey Clel. Brevene deres er fulle av lidenskap, først for deres felles interesser og senere for hverandre. Sammen avdekker de et mysterium fra det ukjente dypet, og det vil transformere undervannsverdenen de begge frykter og elsker. Men et undervannsjordskjelv ødelegger hjemmet til E., og hun og Henerey forsvinner. Ett år senere prøver søsteren til E., Sophy, og broren til Henerey, Vyerin, å løse mysteriet ved hjelp av brevene, skissene og feltnotatene søsknene deres etterlot. Og ettersom de avdekker den fantastiske kjærligheten søsknene deres delte, oppdager de også nøkkelen til forsvinningen deres – og hva det kan bety for livet slik de kjenner det.