Blood of the Vikings

Originaltittel:Blood of the Vikings

• Storbritannia - Historie - -1066
  • Vikingar
Boken "Vikingblod" tar for seg vikingene og deres historie, og ser særlig på hvilken innvirkning de hadde på den lokale kulturen i England, Skottland og Hebridene. Arkeologen Julian Richards beskriver hvordan vikingene begynte med plyndringstokt, men utviklet seg til å bli bønder, handelsmenn og lovgivere. Over to århundrer kjempet disse skandinaviske bosetterne med konger, tok over byer og markerte seg til sist over hele England. Deres innflytelse strakte seg fra Dublin til York, og fra det nordligste Skottland til London. De introduserte skandinaviske ord og tradisjoner, videreførte sin kunnskap som skipsbyggere, og etterlot en betydelig genetisk arv. Denne boken dannet grunnlaget for BBC-serien om vikingene som ble vist på NRK tidligere i år. Boken er rikt illustrert med fargefotografier.