Evangeliene - den historiske Jesus

Evangeliene - den historiske Jesus : evangelienes tilblivelse, kulturelle kontekst og religiøse idéinnhold

Lena Lybæk

• Jesus Kristus
Hvem var Jesus? Hvor finner vi historisk troverdig informasjon om ham? De kanoniske evangeliene er de viktigste historiske kildene til Jesu liv. De er også historiske, litterære og religiøse skrifter. Derfor er det framfor alt evangelienes framstilling av Jesus som Kristus og de kanoniske skriftenes bakgrunn, tilblivelse og innhold som er tema. KRL-biblioteket er et pensumalternativ innenfor KRL-studiet. Konseptet går ut på at hovedemnene innenfor KRL dekkes ved hjelp av et egnet antall kortere temahefter. Dette er et av heftene i dette pensumsalternativet. KRL-biblioteket vil også være nyttig for lærere i grunnskolen.