Historie, minne og myte

Anne Eriksen

Hvilken betydning har vår forståelse av fortiden for opplevelsen av kulturarv, røtter og identitet? Kulturelt fellesskap forutsetter en kollektiv erindring, men også kollektiv glemsel. I moderne samfunn er det først og fremst historien som hjelper oss å huske - og å glemme. Men fortiden lever også på andre måter, som minner, myter og tradisjoner. I denne boken diskuterer forfatteren forholdet mellom erindring og historieskrivning, og belyser historieskrivningens betydning for vår selvforståelse. - Tankevekkende stoff for alle som befatter seg med kulturminnevern, museumsfag, historie, folkloristikk, etnologi og antropologi. Anne Eriksen er dr.philos og professor i folkloristikk ved Universitetet i Oslo. Hun har utgitt flere bøker. Med litteraturliste og personregister.