Kinoens mørke, fjernsynets lys : levende bilder i Norge gjennom hundre år

Undertittel: Levende bilder i Norge gjennom hundre år. 494 s., ill. Dette eren kulturhistorisk praktbok om film og fjernsyn. Den handler ikke bare om norsk film- og fjernsynsproduksjon, men om et bredt og mangeartet utvalg av bilder som er sett og opplevd i Norge: fra Hollywoodstjerner og Film Noir til Fjernsynsteater og Dagsrevy. Boken gir en sammenhengende fremstilling avutviklingen som de to mediene har gjennomgått, i tillegg gis en rekke nærbilder av mennesker og begivenheter som har satt sitt preg på historien. F.eks. skuespillerne Gary Cooper og Ingrid Bergman; regissørene Edith Carlmar og Rainer Werner Fassbinder; fenomenen Tarzan og James Bond. Bokensforfattere er Hans Fredrik Dahl, Jostein Gripsrud, Gunnar Iversen, Kathrine Skretting og Bjørn Sørensen. Gjennomillustrert. Har litteraturliste.