Mellom himmel og jord

Mellom himmel og jord : tradisjoner, teorier og tendenser i sosialantropologien

• Sosialantropologi
Til alle tider har mennesker gledet, undret og forarget seg over forskjeller og likheter de har observert mellom seg selv og andre. Den vitenskapelige disiplinen som systematiserer slik undring, er sosialantropologien. Denne boken presenterer, gjennom en rekke nyskrevne tekster, hvordan sosialantropologer analyserer og sammenligner sosial og kulturell variasjon. I tillegg til et innledende kapittel om antropologiens grunnvoller tar forfatterne for seg emner som økologisk antropologi, økonomisk antropologi, slektskap, språk og kognisjon, kjønn, alder og kropp, identitet, rituelt liv, makt og politikk samt modernisering og globalisering. Avslutningsvis angir redaktørene hvordan leserne kan forfølge emner fra de foregående kapitlene på Internett; her finnes over 175 nøye utvalgte og kommenterte Internett-adresser. En bok for studenter og forskere i sosialantropologi. Med noter og registre.