Mick Harte was here

Originaltittel:Mick Harte was here

• Døden - Ungdom
  • Døden - Sorg - Ungdom
Den amerikanske åttendeklassejenta Phoebe forteller her om lillebroren Mick, som dør i en sykkelulykke fordi han ikke brukte hjelm. Fokus i teksten ligger på Phoebes sorgprosess og på hvordan hun opplever omgivelsene i en tid hvor hun er som mest sårbar. Familien og skolemiljøet sliter med å takle tragedien, men venninnen Zoe er en god lytter som virkelig er til hjelp. Knappe skildringer av episoder og tanker gir innblikk i en ekte og tenkende ungjentes sinn, som ikke alltid er lette for menneskene rundt å forstå. Fortellersynsvinkelen åpner for både humor og tristhet og er langt fra å virke belærende. Den korte boken er velskrevet og spennende og tematiserer både vennskap, sorg, familieforhold, skolemiljø, forholdet mellom voksne og barn og trafikksikkerhet. Forfatteren og Trygg trafikk kommer til slutt til orde med ytterligere en appell om å bruke sykkelhjelm.