My age of anxiety

Min angst : frykt, håp, redsel og jakten på sjelefred

Scott Stossel

Originaltittel:My age of anxiety
Omsett av:
Lars Holm-Hansen

• Scott Stossel, 1969-
  • Angst : medisin
I årevis har Scott Stossel levd med angst, med en konstant storm av frykt og skam. For 30 år siden fantes det ikke et diagnostisk begrep på sykdommen. I dag er angst det mest vanlige tilfellet av de offisielt klassifiserte mentale sykdommene. Boken er både en personlig historie gjennom forfatterens egen langvarige kamp med angsten, og en idéhistorie om forsøkene om å forstå angst opp gjennom historien. Den viser kompleksiteten og frykten angsten medfører, dens paralyserende makt, samt de talløse terapiene, medisineringene og behandlingene som har blitt forsøkt. Leseren får innsikt i de biologiske, kulturelle og sosiale faktorene som har bidratt til å skape vår tids mest utbredte psykiske lidelse.