Norsk tro og tanke. Bind 3. 1940-2000

Om boka

• Idéhistorie
  • Noreg - Kulturhistorie
I 1998 forelå "Norsk tro og tanke" i to bind. I etterkant har redaktør Jan-Erik Ebbestad Hansen valgt å fullføre verket med et tredje bind, som nå foreligger. Her finner man norske idéhistoriske tekster fra perioden 1940-2000. Utvalget er tverrfaglig orientert og kombinerer emneområder som litterære, politiske, filosofiske og teologiske ideers historie med sentrale temaer som for eksempel kvinnesak og språkstrid. Boken har to hoveddeler. Del en, med forord av Guri Hjeltnes og Hans Fredrik Dahl, tar for seg krigen 1940-45. Del to, med forord av Dag Østerberg, tar for seg etterkrigstiden fram til år 2000. Blant forfatterne i boken finner man Kong Haakon VII, Josef Terboven, Vidkun Quisling, Trygve Lie, Knut Hamsun, Sigrid Undset, Jens Christian Hauge, Eivind Berggrav, Einar Gerhardsen, Trond Berg Eriksen, Gro Harlem Brundtland, Kristin Clement, Rune Slagstad og Johan Galtung. Blant temaene i etterkrigstiden kan nevnes oppgjør med nazisme, arbeiderpartistaten, filosofi, litterære brytninger, studentopprør, den seksuelle revolusjonen og etnisitet. Bakerst finner man innholdsfortegnelse til bind 1 og 2.

Utgåver

Sånn bruker du biblioteket

Time kommune
Ansvarleg redaktør: Anne Tjørhom Frick