The world heritage sites of UNESCO. The treasures of art

• Kulturminnevern
  • Arkitektur
  • Kulturhistorie : sosiologi
Konvensjonen om beskyttelse av verdens natur- og kunstarv ble besluttet på UNESCOs generalkonferanse i 1972, og har siden vær det viktigste legale instrumentet for å beskytte monumenter fra fortiden og verneverdige miljøer som står i fare for å ødelegges. Til nå har mer enn 150 land underskrevet UNESCO konvensjonen, og over 700 steder rundt i verden står nå under dennes beskyttelse. Denne boken presenterer en utdrag på 100 kulturelle og arkeologiske steder som fortsatt er bebodd, men som er truet av modernisering. Boken er inndelt etter verdensdeler. Så blir de ulike stedene presentert med fyldig bakgrunnsinformasjon, kart, samt i fargefotografier. Boken innledes med Urnes Stavkirke og bryggene i Bergen. Liste over de ulike stedene og detaljert register bak i boken. 37 x 27 cm.